Záverečné práce pre 2015/16 - Bc.

1.       Školiteľ: Doc. Ing.Andrej Godány, CSc.

Názov práce: Identifikácia proteínov chvostíkových vlákien  aktinofága  C 31

Anotácia: Bakteriofágy sú neodmysliteľným nástrojom  súčasnej  molekulárnej biológie. Bakteriofágy niesú schopné samostanej reprodukcie a ich rozmnožovanie je zabezpečené  infekciou    špecifických bakteriálnych hostiteľov.  Prvým  krokom  bakteriofágovej  infekcie  je  viazanie fágových receptorových  proteínov  lokalizovaných   na chvostíkových vláknach k rozpoznaným  receptorom  na povrhu hostiteľskej bunky. Táto receptorová interakcia  môže viesť k rôznej špecificite hostiteľkých buniek. Ako vhodný model pre tieto štúdie  je  aktinofág  širokospekrálný aktinofág  C 31 schopný infikovať  široké hostiteľské spektrum kmeňov streptomycét. Cieľom bakalárskej práce bude bioformatická analýza genómu aktinofága C31,  identifikácie génov kódujúcich  chvostíkové vlákna a návrh stratégie  klonovania v bunkách Escherichia coli.

2.    Školiteľ: Doc. RNDr. Peter Siekel, CSc.

Názov práce: Dôkaz sóje, alergénnej zložky potravín, s využitím molekulárno-biologických metód.

Anotácia:Práca bude obsahovať teoretický úvod s prehľadom súčasnej literatúry z oblasti alergénov prítomných v sóji, ich účinkoch pre citlivých jedincov, možností predchádzania a zisťovania problémov z alergií na sóju. Teoretická časť sa ďalej bude zameriavať na sóju (Glycinus max) z hľadiska potenciálnej alergénnosti, na možnosti jej detekcie v rôznym technologickým spôsobom upravených potravinách a prehľad vhodných molekulárno-biologických metód. V praktickej časti práce bude študent extrahovať DNA zo vzoriek so známym obsahom sóje, určí množstvo extrahovanej DNA a uskutoční real-time PCR na detekciu sóje. Výsledky vyhodnotí a spracuje.

3.    Školiteľ: RNDr. Barbora Vidová, PhD.

Názov práce: Genomická analýza vzťahu aktinofágov a mykobakteriofágov

Anotácia: Práca sa bude zameriavať na analyzovanie genómov a proteómov aktinofágov voči mykobakteriofágom s cieľom zistenia ich evolučného vzťahu. Bioinformatické a proteomické štúdie sú východiskovým bodom k následnej príprave, charakterizácii a aplikácii špecificky dizajnovaných proteínov s využiteľnými vlastnosťami.

4.    Školiteľ: RNDr. Zuzana Šramková, PhD.

Názov práce:  Lýtický systém bakteriofága phiC31.

Anotácia: Štúdium genómu streptomycétového fága phiC31 so zameraním na identifikáciu lýtickej kazety. Lýtické enzýmy majú potenciálne využitie v medicíne a potravinárskom priemysle ako antibakteriálne látky.

5.    Školiteľ: Prof. Ing. Jozef Timko, DrSc.

Názov práce: Geneticky modifikované organizmy

Anotácia: Ich objav -  geneticky modifikované mikroorganizmy, rastliny a živočíchy. Ich využitie pri riešení globálnych problémov ľudstva a to najmä vo farmaceutickom priemysle a v medicíne, v poľnohospodárstve, životnom  prostredí a ďalších priemyselných odvetviach.  Postoj verejnosti ku GMO.

6.    Školiteľ: Ing. Štefan Janeček, DrSc.

Názov práce:  Alfa-amylázové enzýmové rodiny GH57 a GH119.

Anotácia: Prehľad zameraný na tzv. druhú alfa-amylázovú rodinu GH57, ktorá obsahuje amylolytické enzýmy (menej ako 10 rôznych špecificít) iba z prokaryotov, z ktorých mnohé sú extremofilné archaeóny (napr. hypertermofily Pyrococcus a Thermococcus alebo metanogen Methanococcus). Jednotlivé enzýmové špecificity je možné od seba odlíšiť špecifickými rozdielmi v ich aminokyselinových sekvenciách, ktoré možno považovať za ich sekvenčné "odtlačky prstov". Rodina GH57 je blízko príbuzná s rodinou GH119, ktorá zahŕňa iba 10 sekvencií (1 charakterizovaná alfa-amyláza).

7.    Školiteľ: Ing. Štefan Janeček, DrSc.

Názov práce: Glukanfosfatázy u rastlín a živočíchov zapojené do metabolizmu škrobu a glykogénu.

Anotácia: Prehľad zameraný na glukanfosfatázy, ktoré sú u rastlín a živočíchov zodpovedné za metabolizmus škrobu a/alebo glykogénu. Tieto enzýmy nie sú amylázy. Sú reprezentované proteínom SEX-4 (tzv. Proteín nadbytku škrobu; Starch EXcess protein-4) u rastlín a proteínom laforin (zodpovedný za iniciáciu a rozklad tzv. laforových teliesok pri Laforovom type epilepsie) u živočíchov. Oba proteíny majú homologickú glukanfosfatázovú katalytickú doménu, ale za ich aktivitu voči škrobu a glykogénu je zodpovedná prítomná škrob-, resp. glykogén-viažúca doména: u laforinu tzv. CBM20 na N-konci a u SEX-4 tzv. CBM 48 na C-konci ich proteínovej molekuly.

8.    Školiteľ: Doc. Ing. Viera Horváthová, PhD.

Názov práce: Alfa-amylázy schopné degradovať surový, tepelne neupravený škrob.

Anotácia: Prehľad o alfa-amylázach, ktoré majú schopnosť viazať a degradovať surový škrob, t.j. škrob tepelne neupravený k následnej hydrolýze. Sú to alfa-amylázy mikrobiálneho pôvodu - hlavne huby a aktinomycéty. Táto vlastnosť je spravidla viazaná na prítomnosť tzv. škrob-viažúcej domény v proteínovej molekule daných alfa-amyláz. Záujem bude doplnený aj o príbuzné amylolytické špecificity (okrem samotných alfa-amyláz), ktoré tiež majú schopnosť degradácie surového škrobu.

9.    Školiteľ: Mgr. Lenka Blažeková, PhD.

Názov práce:  Alfa-amyláza v systéme klasifikácie glykozidových hydroláz CAZy.

Anotácia: Prehľad o enzýme alfa-amyláza (EC 3.2.1.1), ktorá je v systéme CAZy (Carbohydrate-ActiveenZymes; https://www.cazy.org/) klasifikovaná v troch rodinách glykozidových hydroláz (GH), ktoré sú založené na rozdieloch v aminokyselinových sekvenciách: (i) rodina GH13 – hlavná alfa-amylázová rodina (cca 20 tisíc členov, 30 rôznych enzýmových špecificít), tvorí s rodinami GH70 a GH77 klan GH-H, rozdelená do 40 podrodín; rodina GH57 - amylolytické enzýmy iba z prokaryotov, cca 1000 členov a menej ako 10 enzýmových špecificít; a (iii) rodina GH119 - iba 10 členov, blízko príbuzná k rodine GH57.


10.    Školiteľ: Prof. RNDr. Anna Preťová, DrSc.

Názov práce: Indukcia somatickej embryogenézy kukurice zo segmentov  zrelých zygótových embrií.

Anotácia:Proces somatickej embryogenézy je vyjadrením totipotencie každej rastlinnej bunky (ktorá má jadro) za špecifických  podmienok. V práci pôjde o indukciu procesu zo zrelých embrií  kukurice a aj segmentov embrií a cieľom bude identifikovať, ktorá časť embrya je  v procese tvorby somatického embrya  responzívnejšia.


11.    Školiteľ: Ing. Eva Ürgeová, PhD.

Názov práce: Produkcia výhonkových kultúr Salvia sp.

Anotácia:V literárnom prehľade bude cieľom sumarizovať poznatky o možnostiach pestovania šalvie in vitro. V experimentálnej časti sa študent bude zaoberať podmienkami pestovania výhonkových kultúr rôznych kultivarov šalvie, indukciou tvorby výhonkov v in vitro kultúre.


12.    Školiteľ: RNDr. Michal Berčák, PhD.

Názov práce: Proteomika ako efektívny nástroj pri štúdiu regulačných zmien proteínov

Anotácia: Proteomika sa zaoberá hromadným štúdiom proteínov, ich vlastnosťami a funkciou. Takisto prispieva k hľadaniu metabolických dráh, k vývoju liečív a k štúdiu biomarkerov.Cieľom bakalárskej práce bude prehľad literatúry o tom, kde všade sa proteomika používa a na akých prístrojoch sa tieto experimenty realizujú.